Den riktigt stora disruptiva teknikförändringen

Jag spenderade hela dagen med att packa ihop bokhyllor. Mängder med böcker, mängder med CD-skivor, mängder med DVD-skivor.
Det som slog mig var att det var saker som jag aldrig skulle någonsin använda igen. Det var format som jag helt gått ifrån.

Jag läser inte böcker på papper längre.
Jag lyssnar inte på musik på plastbitar längre.
Jag ser inte film eller TV-serier skickade via DVD längre.

Böcker fine - e-böcker är egentligen bara en digitalisering av de andra böckerna. Men ta alla ljudböcker som idag inte skickas via en cd utan strömmas, där du verkligen kan starta när du vill, var du vill.
Filmer - Netflix mfl har slagit undan fötterna på hela den gamla logistikformen för film. Fortfarande fightas filmbranschen för att inte tappa sin inkomstkälla. Men det är en dödsdömd form. Det kommer ett Spotify för film. Där allt är tillgängligt.
För ja, musik. Det var CD-s för många tusentals kronor. Som jag la i en låda och som aldrig kommer att packas upp igen. För alla lyssnar på musik via Spotify. Plastbitarna är obsoleta.

Den som tror att jag på något sätt är unik bör nog fundera en stund till. Den branschmänniska som försöker att säga “nejdå, alla kommer fortsätta att vilja "äga” sin film" bör nog ta en titt på skivbranschen - och på tidningsbranschen.

Det som händer just nu är att den förutsägelse som Nicolas Negroponte kom med runt 1994 nu slår igenom: det som förut var självklart - en logistik via atomer - är nu snabbt på väg att bli obsolet till förmån för logistik via bitar. Streaming är kanske den mest disruptiva logistikförändringen på mycket länge. Det är ett teknikhopp som förändrar inte bara vår konsumtion utan väldigt mycket av hela den affär som en stor del av nöjesbranschen hållt för självklar. Det är en fullkomlig ny distributionsform.

Hade man lyssnat och förstått vad fildelning handlade om hade man kunnat göra något åt det. Men det man gjorde var att fokusera på copyright istället för på själva distributionen. Det var där de gick fel.

Tyvärr inte en ovanlig sak för företag och personer som väljer att förhålla sig skeptiska till teknik. Att man fokuserar på en sak som bygger på ett hot mot det som “är”. Så ser vi idag bland teknikskeptiker: de fokuserar på vissa delar och missar därmed hela den utveckling som sker.

När jag har föreläst genom åren har jag då och då gjort det för medier: för tidningshus och såna. De har ofta varit arga på mig. För att jag säger att deras nuvarande affär är dömd. “Men vad ska vi göra då?” Well mitt svar har varit att det är inte mitt jobb att svara på - det är ert. Jag kan säga hur det ser ut att bli. Tyvärr har många valt att tänka “well, eftersom vi inte får något svar så kör vi på som vanligt. ”

Idag betalar många priset för det sättet att argumentera.

….

Detta är en postning i #blogg100. Alla postningar hittar du samlade på min blogg Deepedition.com.

 
0
Kudos
 
0
Kudos

Now read this

Civilt motstånd är en del av demokratin

Dagens nyhet är de ungdomar som förhindrade att SDU kom in på deras skola. Det följdes av de vanliga harangerna om fara för demokratin från SDU och SD-are. Men också från andra. Det är lite märkligt. Argumentet är att de bryter mot... Continue →